FAQ
Omdat het voor de brandweer belangrijk is deze informatie ter beschikking te hebben vanaf de moment van de melding van een incident, verzamelen we deze plannen in ons digitaal platform.
Zo kennen we de toegangsmogelijkheden tot de site voor we aanwezig zijn, maken we een inschatting van het te verwachten aantal aanwezigen en kijken we met welke gevaren we kunnen geconfronteerd worden.
We spreken dan van een digitaal interventiedossier.
Ook het opmaken van een digitaal interventiedossier doe je bij voorkeur via dit platform. Dit platform is een softwarepakket waarin een wizard je begeleidt bij de opmaak van je interventiedossier. Je kan je interventiedossier te allen tijde raadplegen. Periodiek krijg je de vraag om je dossier te controleren en te updaten.
Wil je een uitnodiging en dus toegang tot DIP Brandweer Zone Rand, doe je aanvraag via dit formulier of neem contact op via [email protected].
Let op, afhankelijk van de werklast kan het zijn dat de brandweer beslist je niet onmiddellijk toegang te geven tot het platform.
De parameters die gebruikt worden om de prioriteiten te bepalen zijn onder andere: de aanwezigheid van grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen, de grootte en complexiteit van de site en de aanwezigheid van niet-zelfredzame personen.
Wordt er niet onmiddellijk een toegang voor jou aangemaakt zal je daarvan verwittigd worden en geven we je ook een periode waarin er een toegang voor jouw bedrijf zal aangemaakt worden.
Afhankelijk van de grootte van het dossier (basis, midden of complex) is er een jaarlijkse kostprijs aan verbonden conform het tarief van het retributiereglement.
Volgende bedrijven en inrichtingen zijn vrijgesteld van retributie:
- inrichtingen met een totale nuttige vloeroppervlakte kleiner dan 150m²
- instellingen erkend door het Agentschap Onderwijs en Vorming
- instellingen erkend door het Agentschap Welzijn, Volksgezondheid en Gezin
Leidraad voor het opstellen van een interventiedossier
Je kan ook gebruik maken van deze handleiding
DIP Brandweer Zone Rand - Het centrale platform voor het digitale interventiedossier
Je hebt installatierechten nodig. Heb je deze niet, neem dan contact op met je interne IT-dienst.
Foutmeldingen tijdens de installatie van de software hebben te maken met een gebrek aan installatierechten of met virusscanners die de software onterecht markeren als gevaarlijk. Virusscanner Avast moet je even uitschakelen of het DIP-platform toevoegen aan de lijst van veilige toepassingen.
De foutmelding ‘Server communicatie fout. Probeer het later opnieuw.’ krijg je te zien als je internetverbinding even niet beschikbaar is. Probeer de installatie opnieuw.
- Besturingssysteem: Windows 7 of recenter
- Minimaal 2GB RAM
- Minimaal 2GB schijfruimte om de toepassing te installeren en te starten
- Een stabiele internetverbinding (ideaal 10Mb/s)
- Poort 80 moet toegelaten worden
- Minimale schermresolutie (1024×768)
- Browsers: IE 8+, laatste versie van Chrome, Firefox en Safari
- De gebruiker moet beschikken over installatie rechten
- Adobe Acrobat PDF viewer 10
Er zijn gekende problemen met de virusscanner Avast.
Vraag de systeembeheerder om de DIP-toepassing toe te voegen aan de lijst met veilige toepassingen.
Zorg er voor dat je de nodige rechten hebt om een installatie uit te voeren op jou PC.
Vind je het antwoord op jouw vraag niet. Neem dan contact met ons op via het mailadres [email protected]